Sportbasisschool Het Startblok Westervoort

Gezonde voeding

Het Startblok! Gezonde voeding

Waarschijnlijk ziet u het op school ook steeds vaker, kinderen die stevig zijn of kinderen met overgewicht. Het aantal kinderen met overgewicht is de afgelopen 20 jaar verdubbeld. Overgewicht op jonge leeftijd vergroot de kans op overgewicht op volwassen leeftijd en kan leiden tot veel gezondheidsproblemen. Daarbij hebben kinderen met overgewicht het vaak moeilijker op school.  Het aanleren van gezonde eet- en beweeggewoonte is voor kinderen de beste garantie voor een lang en gezond leven. Daar willen wij als sportbasisschool Het Startblok een positieve en actieve rol in gaan spelen.

Onze visie zal u richtlijnen geven die we als school willen gaan hanteren met betrekking tot:

  • De pauzehap.
  • De drinkbeker / bidon of de drinkpakjes die van huis uit worden meegenomen.
  • De lunch tijdens de overblijf.
  • De traktaties op school.
  • Bijzondere vieringen zoals het kerstdiner, de paasbrunch, etc.

Nieuwe voedingsregels op school  (Volgens de richtlijnen van het voedingscentrum.)

Een gezonde ‘pauzehap’

Een pauzehap is niet bedoeld als een hele maaltijd. Het moet niet te groot zijn en niet teveel calorieën bevatten. Let op de algemene voedingsregels van de schijf van vijf: eet gevarieerd, niet te veel, gebruik minder verzadigd vet, eet volop groente en fruit en ga veilig met voedsel om. Op de site van het voedingscentrum is deze schijf van vijf te vinden

Op onze fruitdagen de dinsdag, woensdag en donderdag mogen de kinderen alleen groente en fruit meenemen als tussendoortje. Daarnaast  hebben we  Schoolfruit op school, dat naast het zelf meegebrachte tussendoortje aan de kinderen wordt gegeven. Meer informatie vindt u hier.

Geschikte pauzehappen zijn op andere dagen kunnen zijn: 

  • (volkoren)biscuit, zoals 1 Evergreen of 1 Sultana. (Niet een heel pakje!)
  •  fruit, zoals een mandarijn, banaan of appel
  •  1 rijst-, meergranen- of popcornwafel
  •  ontbijtkoek (naturel)
  •  een mini-krentenbol
  • een eierkoek
  • een soepstengel
  • groentehapjes, zoals komkommer, cherrytomaatjes en radijsjes

Waterdag

Op donderdag hebben we onze waterdag, het is de bedoeling dat de kinderen dan alleen water meenemen naar school. Wanneer uw kind iets anders moet drinken, neem dan contact op met juf Monique Kampman.

Ook mogen zij op de andere dagen een bidon met water meenemen naar de klas, waaruit ze de hele dag kunnen drinken.

Geschikte drankjes zijn op de andere dagen zijn:

  • halfvolle of magere melkproducten
  • water

Trakteren: hoe groter, hoe beter?

Uitgangspunt is dat een traktatie een extraatje is. Voorbeelden van traktaties zijn: een doosje rozijnen, krakelingen, popcorn, zoute sticks, waterijsjes, (volkoren)biscuitjes, lange vingers, soepstengels, rijstwafels, ongezoete popcorn, groentezakjes, kaas (beperkte hoeveelheid), worst (beperkte hoeveelheid), stukjes komkommer, worteltjes of cherrytomaatjes.

Een paar leuke ideetjes: een trosje pitloze druiven in cellofaan met een lint, mandarijntjes versierd als muisjes, een spies met groente/fruit eventueel gecombineerd met “gezonde” snoepjes. Denk ook eens aan iets niet eetbaars. Stuiterballen, een pen of een ander klein cadeautje zijn ook een mogelijkheid. Op http://gezondtrakteren.nl , http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-kind-en-ik/naar-school/trakteren.aspx Gezonde traktatie maken zijn leuke en gezonde traktaties te vinden.

Feesten

Feesten zoals kerst en sinterklaas zijn uitzonderingsdagen. Bij de verjaardagen van leerkrachten zullen we zoveel mogelijk gezond trakteren.

Overblijf

Voor de overblijf gelden dezelfde regels qua drankjes en er moet in ieder geval brood worden meegegeven. het liefst natuurlijk bruin brood. Voor de afwisseling kunt u ook krentenbollen meegeven of ontbijtkoek. Er mag geen snoep of koeken worden meegegeven.

Tostidag

Op vrijdag mogen de kinderen van groep 5 t/m 8 boterhammen meenemen met kaas en worst, waar we een tosti van kunnen maken, als uw kind geen ham mag of lust, mag er ook alleen kaas op de boterham zitten.

Kennismaken

Om de kinderen kennis te laten maken met gezond ontbijten en lunchen doen we mee aan projecten als het Nationale schoolontbijt en de Klassenlunch. Ook geven we tips via de nieuwsbrief en folders.

Diëtiste

Als u toch vragen heeft over gezonde voeding of eens wil overleggen over uw kind, dan werken we samen met een diëtiste, Merle Leenders. http://www.lekkeretenenfit.nl

CONTACT